Resevillkor
För resor som arrangeras av GC guiden gäller i första hand nedan stående särskilda resevillkor. I övrigt tillämpas Svenska Resebyrå- och Arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor.
Anmälan
Avtalet blir giltigt så snart anmälningsavgiften är betald. Som kund får du en bokningsbekräftelse via e-post på ditt köp. Avbokningar måste alltid göras via e-post.
Resebekräftelse
När du bokar en resa hos oss, skickar vi en bekräftelse via e-post. Kontrollera noggrant att bekräftelsen överensstämmer med din beställning. Se också till att dina personuppgifter, såsom personnummer och telefonnummer, är korrekta och att ditt namn är fullständigt och rättstavat.
Senast fem dagar efter att du bokat resan ska en anmälningsavgift på 2000 kr per resenär betalas. Sista betalningsdatum för slutbetalningen av resan anges på bokningsbekräftelsen.
Avboka resa
Om du blir sjuk eller av annan anledning behöver avboka din resa är det viktigt att du kontaktar oss så snabbt som möjligt.
Reseförsäkring och avbeställningsskydd
Din hemförsäkring eller kreditkort täcker ofta en enklare reseförsäkring. Kontrollera vilka försäkringar du har och vad som gäller. Kom ihåg att resevillkoren kan ändras, så även om du har kontrollerat tidigare, rekommenderar vi att du gör det inför varje resa. Som resenär ansvarar du för att ha en giltig rese-, sjuk- och olycksfallsförsäkring. Vi rekommenderar att ni har med er det europeiska sjukförsäkringskortet när ni reser utomlands. Beställ det från Försäkringskassans hemsida här: https://www.forsakringskassan.se/privatperson/logga-in-pa-mina-sidor#/?goto=%2Fprivatperson%2Fmina-sidor%2Falla-e-tjanster%2Fbestall-eu-kort
Avbokningskostnader
Vid avbokning mer än 90 dagar innan avresa är kostnaden 10% av resans pris. 90-29 dagar innan avresa är kostnaden 50% av resans pris. 28 dagar eller mindre är kostnaden 100% av resans pris.
Programändring före avresa
Ibland kan vi som arrangörer behöva göra ändringar i programmet. Detta kan ske om ett besöksmål stängs, resvägen ändras, ett uppträdande ställs in eller andra oförutsedda händelser inträffar. Om något i programmet ändras efter att resan har bokats, informerar vi alltid om ändringen. Om du är missnöjd med förändringen och inte längre är intresserad av resan, behöver du meddela oss detta senast 7 dagar efter att du fått vår information. Därefter gäller det nya programmet. Vi reserverar oss även för prisändringar på grund av valutakurser eller andra yttre omständigheter.
Programändringar under resan
Om situationer eller händelser uppstår som kräver att vi med kort varsel ändrar eller byter ut delar av det planerade programmet, förbehåller vi oss rätten att göra detta genom att erbjuda likvärdiga lösningar med samma värde eller upplevelse. Eventuella programändringar under resan meddelas dig som resenär så snart de inträffar.
Giltigt pass
För alla resor utanför Sverige krävs ett giltigt pass eller nationellt ID-kort. Körkort accepteras inte som giltigt pass på våra resor. Observera att vissa länder kräver att passet är giltigt ett visst antal månader efter hemkomst. Kontrollera dina resehandlingar innan avresa. Det är alltid resenärens ansvar att ha med sig giltiga handlingar.